Translate

maandag 8 december 2014

De eerste sneeuw en JLPT

Hey iedereen,

8 december en nog maar een beetje tot de kerst. We kregen laatst de planning van kyudo van deze maand, op welke dagen we kyudo hebben en wanneer niet. En tot m'n grote verbazing hebben we kyudo op 1e en 2e kerstdag. Haha... Oke, kerst vierden we in Nederland ook niet heel groots, gezellig met de familie eten en praten enzo (wat ik probeer te zeggen is dat kerst niet zo hartstikke belangrijk is voor me vergeleken met diepgelovige mensen ofzo, het is wel belangrijk voor me, maar ook weer niet zo heel erg snap je, haha)), Wat blijkt, de mensen van kyudo (ik hoef het niet te doen), moeten dan een toets maken, over kyudo. En dan de tweede kerstdag de hele dag kyudo. Niet te geloven. Maar in Japan is kerst niet zo heel belangrijk. Het gaat hier alleen maar om het uitgaan met je vriendje of vriendin, de lichtjes in de bomen die de hele straat doen verlichten, de taarten die helemaal versierd zijn, de kerstspulletjes die in de winkel liggen, dat soort dingen. De oorsprong van kerst, wat kerst eigenlijk inhoudt, weten ze hier niet. Laatst toen we met geschiedenis het over het christendom gingen hebben, wisten ze ook niet goed dat de geboorte van Jezus het begin was van 'kerst'. Hier wordt kerst niet echt gevierd. Dus ja, vandaar dat we kyudo hebben op de kerstdagen. Ik ga denk ik dan met een vriendin uit. 

Vandaag hadden we het zevende, en er was soort van een vakkencarousel op school. Omdat de eerste klassen dit jaar kiezen wat voor vakkenpakket ze willen, kwamen er een paar docenten, professoren van de universiteit van Aichi naar deze school om voorlichting te geven in hetgeen waar ze les in geven. We moesten van tevoren aanvinken welke lessen we wilden volgen. Ik had maar Engels, buitenlandse talen aangevinkt. Andere dingen leek me best wel saai (zoals scheikut, wiskut, natuurkut en knutslen enzo) dus werd het maar Engels. Er kwam ook een man uit Engeland. Dat wisten we eerst niet, maar dat kon je wel meteen horen. Hij vroeg ook aan ons of we wisten waar hij vandaan kwam. Ik wist het echt meteen: "Dit is plat Engels". Hahaha. Echt van dat Engelse accent waar je voor kunt vallen. Heerlijk xD. Hij zei het een en ander en gaf besprak één onderwerp uitgebreid. In welke landen wordt er Engels gesproken? Of beter gezegd: in welke landen is Engels de voertaal? En hij legde van alles uit enzo en het was best wel interessant. De eerste en tweede klassen waren dit lesuur trouwens gemixt, dus ik zat even met m'n kyudo-senpai in de klas, haha.

Vorige zaterdag kon m'n gastzusje niet mee naar kyudo omdat ze een afspraak had met de opticien voor haar contactlenzen. Dus ik moest alleen naar kyudo. En wat wás het koud! Brrrr! Het was iets van 1 graden celsius en dan je hakama aan, niet te doen. Toen je in de dojo stond, voelde het net alsof de houten vloer de warmte, de energie van je lichaam eruit zóóg. Je voeten waren zo koud! Bij kyudo is het belangrijk dat je je concentreert, kalm blijft. Je mag daarom geen kracht zetten in je schouders, maar met deze kou lukte dat echt niet. Daarom ging m'n pijl ook naar links en naar rechts, ik kon echt niet raken! Ik heb echt vaak van die momenten dat het de ene keer goed gaat en de andere keer weer helemaal niet. Vandaag kwam de shihan weer en die liet me weer even zien hoe het 'ook alweer' moest. En toen vroeg hij weer wanneer ik vertrok dus ik zei 10 januari. Hij zei daarop dat'ie volgend jaar ook naar Nederland gaat dus toen zei hij het een en ander of ik naar 'een' dojo kan toekomen ergens in A'dam. Hij vroeg dus om m'n mailadres, haha. Ik weet alleen niet wat ik wil als ik eenmaal weer terug ben. Ik wil toch dolgraag verdergaan met theater, maar aan de andere kant wil ik ook wel doorgaan met kyudo. Bedoel, het is toch zonde om er opeens mee te stoppen, toch? Maar ja, twee dingen tegelijk? Ik zie wel, even goed nadenken en overleggen dan maar. Die zaterdag was het dus heel koud. Haha, en het sneeuwde ook! De eerste sneeuw zeggen ze dan. Het sneeuwde echt heel hard en ook voor best lang. Het was geen sneeuw dat bleef zitten, jammer genoeg. Maar het was wel mooi. Morgen wordt het -1 graden (het laagste), dus misschien komen die witte vlokken weer naar beneden vallen? 

Gisteren had ik m'n JLPT test! Het was weer in Nagoya en ik ging daar alleen heen. Moest weer de metro nemen en het was heel makkelijk. Je zag ook wat buitenlanders, dus het was makkelijk om te weten waar ik heen moest. Ik kwam er wel een beetje te vroeg aan, dus ik zat er best wel lang te wachten, in de toetsruimte. Maar goed, ik kwam daar dus aan (het was in een meisjesschool, high school), en er waren al best wel veel mensen. Ik had een testvoucher en daar stond allerlei info op, ook m'n kandidatennummer. Ik moest echt helemaal zoeken in welk collegezaal ik heen moest gaan. Er waren zoveel mensen en allemaal nummers, het draaide m'n hele hoofd op hol, haha. Ik had het uiteindelijk wel gevonden, hoor. De deur was nog gesloten en rond 12 uur ging'ie open. Half 1 zou de toets beginnen. ZOU. Nee, we kregen eerst nog een heel verhaal te horen van: "Doe je telefoon uit en stop hem in je tas", "Doe de gum uit z'n doosje", "zakdoeken uit het zakje". Ik dacht echt "wat een gedoe allemaal". Allemaal waarschuwingen. Ook legde zo'n vrouw uit dat als je iets fout doet, je een rode of gele kaart krijgt, je snapt wel hoe die dingen in elkaar zitten denk ik. Dus ja, eindelijk begon de toets en ik ging'm maken. De vragen waren allemaal vierkeuzevragen, dus ik had sowieso een antwoord. Daar was ik wel blij om. Het waren wel moeilijke vragen, sommige vragen begreep ik wel en waren ook makkelijk. Rond kwart voor 3 maakten we de toets. Daarna hadden we een pauze van een half uur. Echt, iedereen dashte naar de wc en dan vooral de vrouwen. Ik zat gelukkig helemaal achteraan vlakbij de deur, dus ik kon er snel wezen. Daarna at ik m'n obento die m'n gastvader had gemaakt en toen werd de luistertoets afgenomen. Echt zó ontzettend irritant. De man die voor me zat, stonk, en bewoog de hele tijd met z'n benen. "Binboyusuri" heet dat. Iets wat arme mensen doen dus, want binbo betekent 'arm'. Dus ja, hij deed dat de hele tijd en tegelijkertijd bewoog mijn tafeltje mee. MIJN TAFELTJE. Echt zwaar irritant, zwaar kut. Ik kon me tijdens die luistertoets niet goed concentreren dus. Achteraf had ik een van die mensen moeten waarschuwen dat de man voor me zwaar irritant doet. Ik had iets van bij 3 vragen niet kunnen opletten doordat hij m'n tafeltje schudde. Ugh, maar goed. Naja, misschien helemaal niet goed, want misschien bepalen die drie vragen wel of ik slaag of niet. Maar ja, het is gebeurd, het is voorbij, niets meer aan te doen dus. De toets over het algemeen ging aardig. Rond februari weet ik de uitslag volgens mij en als ik geslaagd ben, zal m'n gastgezin m'n certificaat naar Nederland opsturen. Met deze certificaat kun je werken in Japan. De Japanners weten dan dat je normaal Japans kunt praten, dus best wel nuttig voor me. Maar aan de andere kant denk ik ook weer, wat als ik m'n Japanse paspoort kies. Dan hoef ik zo'n toets helemaal niet af te leggen. Naja, hoeft niet in elk geval. Als je Japanner bent, mag je toch sowieso in Japan werken. Maar ja, altijd leuk, handig om het te hebben, toch? En wie weet, ook al ben ik Japanner geworden, zo'n certificaat bewijst toch wel iets. Er waren trouwens echt veel Indische en Chinese mensen hier. Er waren maar een paar blanke mensen. 4 of 5 ofzo, echt weinig. Die hele zaal was best wel groot namelijk. Na de laatste vraag moesten we weer helemaal wachten tot alles geteld en geordend was. Daarna mochten we weg. Ik liep zo snel mogelijk weer terug naar het station en nam de trein terug naar Nagoya. Daar nog twee cadeautjes gekocht. M'n gastouders kwamen me weer halen met de auto :) Echt heel lief. Ook omdat het 'laat' (half 7) en het koud was. Die dag ging ik wel iets te laat naar bed. Oja! Ik heb een nieuw filmpje geüpload op YouTube over kyudo! Kijkennnnnnn pleeeeease :)
 Hoe het eruit zag in de collegezaal. Gewoon heel normaal en georganiseerd. In die bruine enveloppen moest je je mobiel instoppen en daarna in je tas stoppen. 


Toch nog Sinterklaas gevierd in Japan. Deze keer was ík de Sinterklaas, haha. Ze vonden het allemaal super lekker! 




Morgen ga ik met een vriendin na school naar de Mac. Zin in! Het is echt een hele mooie Mac, ben er al een keer geweest met de meisjes van kyudo. Ik maak morgen wel een foto! Ik heb ook voor volgende week afgesproken met vriendinnen om uit te gaan. Woensdag na school ga ik ook met een meisje weg, alleen nog wel even vragen aan m'n gastmoeder, want we willen naar Sakae. Gelukkig laat m'n gastmoeder me wel wat meer toe. Ik snap het wel dat ze zich zorgen maakt, maar ze vroeg of ik gister ook zelf wilde gaan voor de toets. "JAAAA!". zei ik. Niet dat ik niet wil dat ze meegaan, hoor. Haha, het is gewoon leuk om alleen te gaan. 

Morgen weer gewoon een schooldag. Vanaf volgende week maandag tot vrijdag vervallen alle lessen na het vierde hoorde ik. Wel kyudo, maar k'ben van plan om dat laatste weekje met vrienden door te brengen, want dat heb ik echt te weinig gedaan. 

Doei allemaal! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten