Translate

donderdag 25 december 2014

Een agenda vol met planningen

Hey allemaal,

Poeh, vorige week maandag voor het laatst geschreven. Ik heb dus het een en ander te vertellen. Maar ik weet niet waar ik mee moet beginnen! Ik heb zoveel gedaan de afgelopen dagen, teveel... Ik ben nog een paar keer met wat vriendinnen uit geweest, o.a in Osu. De Harajuku van Nagoya zeg maar. Ook ben ik laatst met de eerstejaars kyudo-leerlingen uit eten geweest. We hadden twee tafels gereserveerd naast elkaar, maar toch zaten de meisjes bij elkaar en de jongens bij elkaar. Naja, we zijn niet echt heel close ofzo, maar ik kan het wel heel goed vinden met de jongens. Bedoel, ik kan wel gewoon een praatje en een lolletje met ze maken. De relatie tussen de meisjes en jongens is hier soms nog wel eens een beetje anders. Sommige meisjes in Nederland geven een jongen meteen en knuffel of een klap op hun schouder weet ik veel. Hier kan het nog wel als raar worden ervaren. Om een persoon van het andere geslacht zomaar aan te raken, ook al is het maar een schouderklopje. Maar goed, waar was ik? Oja, uit eten he.  We gingen naar een Italiaans restaurant waar je voor 2 uur alles en zoveel kunt eten wat je wilt. Een 'all-you-can-eat' restaurant. Zulke restaurants heb je best wel veel hier. Laatst ook nog naar een okonomiyaki-restaurant geweest, ook volgepropt. Dus ja, twee uur lang pizza's en pasta's naar binnen schuiven voor maar 15 euro. Ik vond het wel een goede deal. Oké, dat eten zal wel vol hebben gezeten met vet en zout enzo, boeie, het was lekker:)
Later hebben we nog een groepsfoto gemaakt en sommigen moesten jammer genoeg al wel naar huis. Wij gingen nog naar de EON (winkelcentrum) naar de gamecenter om purikura te nemen. Sommige jongens vonden het blijkbaar echt niet leuk, dat purikura, haha. Ja oke, het is misschien ook niet echt wat voor jongens, maar ze wilden het écht helemaal niet, haha. Maar twee jongens vonden het helemaal niet erg en betaalden keurig mee. Dat was wel lachen :)
Dit is dan zo'n purikura die we hebben genomen. Dit was alleen met de meisjes (sommige gingen eerder naar huis tho). En haha, we waren in zo'n melige bui, omg. Dit was dus het resultaat. Je had ook panda's, leeuwen en eenhoorns. Dit vonden we toch echt wel geniaal. Die dag dat we gingen was ook echt de enige vrije dag van deze maand (van kyudo). We hebben natuurlijk wel vrij op 27,28,29,30,1,2 januari, maar dan begint kyudo weer. School zelf begint die maandag volgens mij. De allereerste dag dat school weer begint, hebben de leerlingen wéér toetsen. Toetsen die gaan over hun huiswerk van de kerstvakantie, of ze het wel serieus hebben gedaan. Ik heb met de rector afgesproken dat ik de 8e naar school kom, de middag. Als de laatste toets is geweest, muziek volgens mij, dan houden we denk ik een soort afscheidsfeestje met de klas. Natuurlijk zei m'n gastzusje dat het nog wel een geheim blijft, hehe. Dus, vorige week vrijdag was de allerlaatste dag school. Van dit jaar. Maar ook wel een beetje voor mij van de hele uitwisseling. Ik ga dan wel de 8e nog even naar school, echt naar school voelt het niet. Het voelt denk ik eerder als de hel. Bedoel, dat betekent ook dat je met iedereen afscheid moet nemen. Het is al zo moeilijk, en dan ook nog afscheid, ugh. Ik haat afscheid nemen. Daarom ben ik op dit moment heel veel leuke herinneringen aan het maken. Met vriendinnen onder andere. Zoals ik al eerder heb verteld, vond ik het zonde dat ik niet meer ben uit gegaan. Altijd netjes naar kyudo, rond half 8 thuis, dan eten en als het nog even kan kumon en dan slapen. Haha, maar ja, dat hoorde er ook bij. Maar goed, ik ben dus nog een paar keer wezen stappen. In Sakae en Osu bijvoorbeeld. Ik vind Osu echt een leuk winkelgebied. Je hebt er dus een grote tempel, waar ik ook nog even heb gebeden, en in Osu is gefrituurde kip heel populair. (Ik ben trouwens niet gelovig) Echt heel lekker! Je had er ook taiyaki-croissant. Ugh, zoveel lekkere dingen! 
 In Osu heb je heel veel kleine winkeltjes en dan ook kleding voor een leuke prijs. Je ziet daarom ook heel veel scholieren hier rondlopen. In de weekenden is het hier heel erg druk. Ik ben er geweest op een dinsdagmiddag, dus het viel heel erg mee. Osu staat ook bekend om 'Alice On Wednesday'. Een heel klein winkeltje met allerlei Alice In Wonderland sieraden en ander accessoires. De prijs viel ook hier best wel mee. Ik heb drie haalspeldjes gekocht voor m'n gastzusje, waren wel heel erg leuk :). De ingang van dat winkeltjes is ook super leuk. Het is eigenlijk een kleine ingang, zonder deur. Je komt er binnen, en opeens zit je in de wereld van Alice. Veel mensen maken daar dan ook een foto, ik natuurlijk dus ook ;).

Vorige week vrijdag was dus de laatste schooldag van het jaar. Ik moest weer een speech houden voor 800 leerlingen. Gek, ik was helemaal niet zenuwachtig. De eerste keer dat ik die speech moest geven in begin september, was ik hella zenuwachtig. M'n handen stonden te shaken, ik kon alleen maar naar beneden kijken en m'n hartslag sloeg op hol. Nu dus helemaal niet. Ik wist ook de dag voor de speech dat ik het moest houden. Ik heb even snel een speech gemaakt op papier, en dat even een paar keer hardop gelezen. Ook moest ik weer iets in het Nederlands zeggen. K'heb eigenlijk maar wat gebabbeld eigenlijk, bedoel, ze verstaan me toch niet, haha. Ik wist zelf ook op een gegeven moment niet meer wat ik zei. Maar goed, de speech ging over m'n ervaringen hier op school en nog wat bedankjes aan mensen zoals m'n klasgenoten, senpai en de leraren. Ugh, en elke keer als we in de gymzaal moeten verzamelen moeten de meisjes hun vest uitdoen, geen idee waarom. En dat is echt heel erg koud... Niet normaal. School was dus eerder afgelopen! Ik ging nog in de klas zitten en kumon maken. Daarna rond half 4 had ik een gesprek met de rector. Ze vroeg het een en ander van hoe ik het vond enzo. Ik kreeg zelfs (indirect) een baan aangeboden als Engels docent voor in de toekomst! Haha, daar ga ik sowieso aan nadenken. Misschien leuk als baantje naast m'n studie ofzo :)

Kyudo gaat de afgelopen dagen veel beter. Ik raak niet m'n oor, maar de target! Het voelt zo goed. Het voelt zo tof! Ik denk echt wel dat ik er mee door blijf gaan in Nederland. Ik had van de shihan nog een cadeautje gekregen. Echt heel aardig. Het waren sleutelhangers en een kaart. En al die dingen kwamen van Kyudo Renmei. De kyudo-club van Nederland. Die heb je ook in Leiden, dus misschien komt hij weer een keer in Leiden. Ik ga hem de volgende keer ook Nederlandse klompjes geven en de andere docenten ook van kyudo. Bedoel, ik ben ze echt zo dankbaar! Ze hebben me echt heel erg geholpen, zelfs toen het gewoon echt niet lukte om níét m'n oor te raken. Kyudo is echt heel leuk! 

Vorige week zondag had ik de laatste oriëntatie van m'n uitwisseling. Er kwamen dezelfde studenten als met wie ik laatst uit ging. We moesten een speech (weer ja, haha) voorbereiden over onze ervaringen hier en over onze gastfamilies. Vroeger vond ik het nog best lastig om zomaar een lap tekst in het Japans te schrijven, nu is dat wel anders. Ik kon het zo opschrijven! Gewoon, in één keer doorschrijven. Maar dat komt ook omdat ik elke dag Japans heb geschreven. Dan gaat alles natuurlijk ook makkelijker. We moesten ook een soort cadeau voor onze gastfamilies maken, maar ik vond het leuker (en m'n gastfamilie ook) om het te geven waar iedereen bij is. Die dag waren alleen m'n gastmoeder en gastbroer er. Ik had een soort witte kartonnen plaatje met bloemetjes erop en daarop foto's van mij en m'n gastgezin. Veder nog een leuke tekst erbij geschreven en nog wat versierd. Een persoonlijk cadeau dus. Ik was nog wel van plan om wat koekjes te kopen, vergeten dus, haha. Doe ik later wel. Na de oriëntatie ging ik nog naar Sakae met de uitwisselingsstudenten. Het was echt heel gezellig! We gingen naar Oasis 21 en hebben op het dak gelopen. Daarna nog naar de Mac geweest en dat op zitten eten :) Leuke dag gehad dus. 


Hohoho, meeeeerry Christmas!
Kerst, dames en heren! Ik heb kerst nog nooit zo, uhhm, zo ervaren, haha. Ik wist wel dat kerst in Japan niet heel groots wordt gevierd, maar zo? Het is wel populair onder de jongeren. Het is een dag/2dagen dat je doorbrengt met je vriendin of je vriendje. Niet echt met je familie. Naja, veel mensen eten dan een taart en kregen dan een kleinigheidje, Ik heb vanochtend bij het ontbijt een pen gekregen, zo'n pen met allerlei kleuren. Echt heel handig! Verder nog naar school geweest voor kyudo. Naar school op kerst. Naja, zoals ik al zei, het wordt hier niet echt gevierd. Het is namelijk geen nationale feestdag, de meeste mensen hebben dan gewoon werk of schoolclubs. Eerst vond ik het wel een beetje erg. Het is een moment van gezelligheid, lekker eten, met je familie zijn, etc. Maar m'n gastgezin heeft zo'n hun best gedaan, haha. Echt zo lief van hun. We hebben een taart gemaakt en gisteren gingen we nog naar de Daiso voor zo'n klein kerstboompje. Daarnet nog wel even met m'n ouders en broer geskypet, dat was wel even fijn. Toen ik hoorde dat ze zouden gaan kaasfonduën, was ik wel eventjes jaloers. Misschien, hopelijk, denk het wel, dat we dat nog een keer gaan doen als ik terug ben. Wij hebben hier curry rice gegeten, ook heel lekker! Met als toetje de koekjes die m'n gastzusje had gebakken en een chocoladetaart. Ik heb ook nog twee pennen gekregen van m'n gastbroer. "Omdat ik werk", zei hij, haha. Ik was van plan om morgen in Nagoya baumkuchen te kopen. Ja, baumkuchen is zo vreselijk populair hier in Japan! Het is dan wel een Duitse lekkernij, de Japanners smullen er hier ook van.

Oja, gisteren was het dus Christmas Eve, maar veel Japanners zeiden op twitter gisteren al 'happy christmas'. Maar dat is dus helemaal niet op Christmas Eve. Haha, vandaag en morgen wel! Ik heb Eerste Kerstdag wel leuk ervaren, over het algemeen. Het is gewoon anders als in het buitenland. Hier vieren ze oud en nieuw meer. Hier hebben ze natuurlijk hun eigen nationale feestdagen. Dat kerstgebeuren is een beetje aangewaaid van Amerika naar hier. Dat om de tafel zitten met je familie en cadeautjes onder de kerstboom dan he. Kerst gaat natuurlijk over de geboorte van Jezus Christus. Maar dat vieren de meeste mensen niet meer zozeer. Het is meer een familiedag geworden. Een dag vol gezelligheid, lekker eten, oeps dat zei ik eerder ook al, haha. 

Op de oriëntatiedag heb ik het een en ander ook over m'n terugreis gehoord. Het wordt een hectische dag... Ik heb er nu al zin in, haha. Oké, ik moet 's nachts opstaan en dan word ik gebracht met de auto naar het dichtstbijzijnde vliegveld van Nagoya voor binnenlandse vluchten. M'n vliegtuig vertrekt om 8 uur volgens mij en daarna ga ik naar Narita-airport. Tijd om te rusten heb ik niet, want daarna vlieg ik rond de middag naar Heathrow, Engeland. Van daaruit ga ik naar Schiphol. Geen idéé of de andere twee Nederlandse uitwisselingsstudenten met me meevliegen. Ik hoop het wel. Sommige uitwisselingsstudenten gaan echter een dagje overnachten op Narita. Had ik ook gewild... Kun je nog even rusten. Nu ben ik ongeveer een dag onderweg. Wel leuk tho!

Dat was het dan! 
Ik schrijf later wel weer :) 

Nog prettige kerstdagen, geniet ervan!

Groetjes Asa                                                   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten