Translate

maandag 1 december 2014

Toetsweek en een gifgroene koffer

Hey allemaal,

Alweer maandag he, wat een stomme dag is maandag toch. Daarnet had ik een Engelse toets en natuurkunde toets. Ik ging daarna nog even naar het postkantoor en het was nog vroeg in de middag, maar het leek wel 6 uur ofzo. Het was heel erg bewolkt en het miezerde. Dat Japanse miezerige regen is echt alles behalve fijn. Het was ook best vochtig buiten, dus zelfs zonder regen werd je haar al aardig nat. Ook was het nog best warm voor de tijd van het jaar. Dus die warmte en dan nog regen, nee, liever niet!

Vorige week woensdag was de toetsweek begonnen en ik heb er best een goed gevoel over. Ik had dus gendaibun (Japanse taal) geprobeerd en de teksten waren best te begrijpen. Echt, iets van 90 procent van de toets bestond uit meerkeuzevragen. Dus ik ben best blij dat ik sowieso een antwoord op papier heb staan, haha. Wat ik wel apart vond, was dat exact dezelfde vragen als in het werkboek ook voorkwamen in de toets. Dezelfde kanji werden gevraagd, dus je kon erg makkelijk leren leek me. Die boeken had ik niet, dus ik moest me zonder weten te redden. Ik had last-minute nog wel bij een vriendin haar werkboek mogen kijken en toen probeerde ik het even snel te onthouden. Ik had het idee dat het helemaal geen inzicht-vragen waren. Als dit een Nederlandse toets was geweest, hadden de meesten wel een hoog cijfer gehad (denk ik). Daar in Nederland als ik een leestoets had, wist ik niet welke tekst erin voorkwam. Je moest in die 100 (of 50) minuten een tekst lezen die je helemaal niet hebt voorbereid. Hier in Japan doen ze dat heel anders. Ze bespreken de tekst in het boek grondig door en later maken ze daar een toets over. Als je met je docent zo uitgebreid over de tekst doet, heb je de toets zo gemaakt. Zou je denken? Nee, eigenlijk niet. Iedereen was heel hysterisch aan het doen en sommigen werden zelfs om 3 uur 's ochtends wakker om nog 'even' te kunnen leren. Iets wat ik nooit zou kunnen doen, 's nachts leren. Ik moet altijd wel minstens 7 uur slaap hebben. Het lijkt wel alsof het woord 'slaap' niet in hun woordenboek voorkomt. Tot 1, 2, 3 of zelfs 4 blijven ze wakker. Bij 'ze' bedoel ik m'n klasgenoten. Natuurlijk zijn er ook wat engeltjes die keurig om 10 onder wol liggen, maar toch de meesten blijven wakker. Zitten ze dan de hele nacht door te leren? Natuurlijk niet! 15 minuten leren en dan 15 minuten op de iPhone, 15 minuten leren, 15 minuten iPhone en ga zo maar door. Kijk, als ik ga leren, las ik af en toe ook wel een pauze in, maar niet om de 15 minuten. Misschien kunnen zij daardoor beter leren, ik weet het niet, maar ik niet, hoor. Er waren wel eens momenten (vooral toen ik natuurkunde en al die andere bèta-vakken leerde) dat ik me gewoon helemaal niet kon concentreren en dat even op Facebook of twitter te kijken niet te weerstaan was. 
Maar goed, gendaibun was wel oké ook al had ik niet alle antwoorden, maar het is goed genoeg voor mijn maatstaven, haha. Morgen is de laatste toetsdag. Ik ga nog wiskunde B doen en dan is het over. Na de laatste toets hebben we een grote schoonmaak en dan hebben we weer kyudo. We hadden nog met de kyudo-groep (de eerstejaars) afgesproken om na de toetsweek met z'n allen uit eten te gaan. Weet alleen niet wanneer, k'vraag het wel morgen even.

Ik heb trouwens een nieuwe koffer gekocht... Hij is van middelmatige grootte en is gifgroen dus daar past wel al m'n spullen in. Ik heb gewoon teveel spullen! Maar dat klopt ook wel want kijk, ik heb m'n schooluniform (twee rokken en twee bovenstukken waarvan één een dikke stof is), m'n hakama die aardig zwaar is, loafers en 3 paar andere schoenen, ik had nog drie truien gekocht, ook heb ik verjaardagscadeautjes gekocht voor m'n vriendinnen, ik heb nogal wat jacks, misschien doe ik m'n schooltas erin (een blauwe van school) en natuurlijk heb ik nog andere cadeautjes en eten. Ik heb bijna alles al wel gekocht, maar eigenlijk moet ik nog wat dingen kopen. Dingen die ik wíl kopen. Ik wil zeg maar nog een soort obento-boxje die ik kan meenemen naar school. Het is eigenlijk een soort van fles en daar stop je dan je eten in en het leuke is dat het warm blijft! Dat is wel het enige wat ik echt wil hebben.
De koffer had ik samen met m'n gastgezin gekocht in een tweedehands winkeltje in de buurt. Ze verkochten van alles! Er waren een aantal koffers, en deze was wel van goede grootte. Niet te duur en niet te klein/groot. Ik had wel een andere leukere gezien, die was ook wel iets steviger, maar er zat geen slot aan dus dat is wel gevaarlijk. Dus daarom werd het deze. Later post ik wel een foto. 

Het is alweer 5 uur in de middag. Vandaag eten we curry-rice zei m'n gastmoeder. Lekker! Haha, vroeger vond ik het helemáál niet lekker, maar ik begon het een jaar geleden toch steeds lekkerder vinden. Gelukkig maar, want hier eten ze best vaak curry-rice. 
Ik ging daarnet dus naar het winkelcentrum naar het postkantoor (brief voor m'n oma) en toen ging ik nog even rondneuzen en er zijn gewoon zoveel van die 'handige' dingen te koop. Bij de afdeling huishoudspullen bijvoorbeeld. Allemaal dingetjes waar de huismoeders warm van worden. Het was wel leuk om het te zien, haha. Het zijn wel dingen die je niet echt per se nodig heb, het is alleen handig als je het toevallig bij je hebt. 

7 december heb ik de JLPT-test en ik hoop zó dat ik slaag. Het is dan wel een A4-blaadje met een krabbeltje, het kan veel betekenen voor je toekomst. Ik had daarom wat oefenvragen gedaan, en ik weet het niet... Ze zeggen dat je 60% goed moet hebben om te slagen, maar ik heb de helft. Het ligt ook heel erg aan de teksten, de vragen. Sommige teksten zijn gewoon echt veel makkelijker dan de andere. Daarom ben ik ook wel een beetje bang. Bang dat ik het verknal. Maar m'n gastmoeder zei tegen me dat ik het makkelijk aankan. Makkelijk ja, haha. Ik kan soms best wel eens pessimistisch zijn, en een peptalk helpt niet vaak bij me. Maar weet je, ik ga het gewoon proberen. En als het niet kan, dat kan het gewoon niet. Dan probeer ik het later nog wel een keer opnieuw. Want dat kan altijd!

Ik ga stoppen!
Zometeen nog even wiskut doen, blêêêhhh...
(Ik ben trouwens bezig met het bewerken van een nieuwe video. Dit keer gaat het over een rondleiding rond m'n school. Duurt wel even aangezien het een lange video wordt)

Doeidoei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten